søndag den 30. september 2012

Katte har mange liv

Gennem tiden er der blevet fortalt mange historier om katte. Hvem husker ikke "Den bestøvlede kat"af Brødrene Grim eller hvad med "Aristocats", som Walt Disney er skaber af. "Garfield" den selvglade og alligevel elskelige tykke kat, er blot endnu en kat, som de fleste kender til. Måske husker I også "Mis med de blå", den lille kattekilling med de blå øjne, som drager ud i den store verden for at finde landet med de mange mus. Ak ja, katte er mystiske og meget interessante på flere måder også i billedkunst.
På http://afaithfulattempt.blogspot.dk, så jeg for nylig flere skønne billedfremstillinger med katte. Det fik mig til at gå i gang med en lille idé, som jeg har gået og puslet med længe, og som jeg gerne vil afprøve sammen med mine elever i billedkunst. Overskriften er katteliv, og mine produkter kan I se herunder.

Første collage bliver til

 Katten og naturen

Katte og kærligheden

Katte og natten
Sådan kunne jeg forestille mig katteliv, og nu glæder jeg mig til at se, hvad mine elever får lavet.

torsdag den 27. september 2012

At tegne et mangaansigt

Manga er navnet på japanske tegneserier, og de var i en lang periode vældig populære hos børnene på min arbejdsplads. Den popularitet måtte jeg udnytte i mine billedkunsttimer. Det blev til et forløb, hvor eleverne fik øvet sig rigtig meget i at tegne mangaansigter. I forløbet lagde jeg særlig vægt på tegning af hår, øjne, mund, øjenbryn samt farvelægningen heraf.

For at inspirere eleverne, kiggede vi på forskellige mangafigurer, som jeg havde kopieret og lamineret. Det var blandt andet figurer fra Dragonball, Bakugan og W.I.T.C.H.

Til det rent tegnetekniske fandt jeg inspiration til eleverne i Christopher Hart og Katy Coops bøger, og jeg kan kun anbefale ethvert skolebibliotek at have bøgerne på hylderne.


Og som så mange gange før, måtte jeg også lige selv øve mig i at tegne mangaansigter. De færdige ansigter klippede jeg ud og monterede dem på baggrund og med en ramme. Mangaansigterne er herunder.






Så blev det elevernes tur, og deres rigtig fine arbejder er her:







Jeg synes, at elevernes mangaansigter vidner om, at enhver har sin egen særlige streg, og det er godt at blive mindet om. 

tirsdag den 25. september 2012

Smukke birketræer i vinterlandskab

Http://www.deepspacesparkle.com er bare et af de mange fantastiske steder, hvor jeg som billedkunstlærer har fundet rigtig megen inspiration. Jeg er blandt andet blevet særlig fascineret af et forløb, hvor naturens smukke birketræer har været inspirationskilde til billedudtrykket. Min fascination førte til, at jeg selv måtte prøve kræfter med et sådan billedudtryk.

Materialerne jeg har anvendt er hvid kardus A3 format, silkepapir og vandfarver, og de færdige resultater er herunder.






Når jeg engang skal lave dette med mine elever i billedkunst - og det skal jeg med sikkerhed, så tænker jeg, at det vil være oplagt at tage eleverne med på sanseoplevelse i naturen, for så får de mulighed for at sanse birketræet i sin helhed, før de selv skal i gang med at fremstille billeder. De kan mærke træet, se barkens mønstre og strukturer, dufte til barken og bladene samt lytte til grenene/bladene i den susende vind. Det handler om at modtage indtryk, som kan inspirere til udtryk.

mandag den 24. september 2012

Fra bløde streger til sjove motiver

Jeg kom en dag til at tænke på, hvad jeg egentlig lavede som barn, når jeg kedede mig på en rigtig irriterende regnvejrsdag. Jeg tegnede krusseduller på et stykke papir og farvelagde de rum, som opstod, og inden længe blev krussedullerne faktisk til figurer. Rigtig sjovt tidsfordriv - syntes jeg. Jeg har omsat min barndomsoplevelse til et forløb i billedkunst om forskellen på nonfigurativ og figurativ kunst, som du se herunder.

Sådan var processen i forløbet:


Jeg havde lavet en præsentation til eleverne om abstrakte kunstnere, herunder Asger Jorn (Cobra kunst) og Wassily Kandinsky, hvor vi talte meget om kendetegne ved nonfigurative billeder. Derudover havde jeg udarbejdet en del konkrete materialer, for at tydeliggøre processen for billedfremstillingen. Første led i processen var at lave en grundskabelon med vandrette og lodrette bølgede streger. Det gjorde jeg på A4 papir, først med blyant og senere med sprittusch. Den færdige grundskabelon kopierede jeg i flere eksemplarer til senere brug.



Grundskabelon

Processens andet led var at udfylde én grundskabelon med linjer/skraveringer og én med mønstre. Et krav var, at der skulle være forskellige linjer/skraveringer eller mønstre i "rum" ved siden af hinanden.

Grundskabelon med linjer/skraveringer og mønstre

Næste led i processen var at udfylde rummene i en grundskabelon med enten primær eller sekundær farver. Fokus var fortsat, at der ikke måtte være to ens farver i rum ved siden af hinanden, og samtidig skulle farvelægningen i de forskellige rum tydeliggøre forskellen på mættet og ikke mættet farvelægning.


Grundskabelon med primær- og sekundær farver         

Det sidste led i procesen var først at lede efter begyndende motiver og herefter at finde mere konkrete motiver for til sidst at farvelægge dem. Det begyndende motiv blev fugle, og det mere konkrete motiv udviklede sig til fisk i akvarium. Som en sidste og ekstra opgave, klippede jeg et motiv ud, der havde fanget mit øje undervejs i hele processen. Det blev til en gås, som jeg monterede på et stykke blåt karton, og på bagsiden skrev jeg Æsops fabel om gåsen og guldægget.


Fugle, fisk i akvarium og gåsen
De efterfølgende billeder er alle fremstillet af elever, og jeg synes selv, at resultaterne er super fine.







I forløbet blev eleverne selv meget opmærksomme på, at de måtte bruge fantasien meget mere, når de skulle finde motiver.  De opdagede også, at de ikke nødvendigvis så det samme, og det var en herlig oplevelse for dem, som også gav anledning til en del debat om motiver.

torsdag den 20. september 2012

Det bedste øjeblik i min sommerferie - en genbrugscollage.

Sommerferien er altid et godt emne at arbejde med, når eleverne starter i skole igen, for de har så meget, de gerne vil fortælle. Jeg tænkte derfor, at jeg måtte udnytte den energi, der lå i det på en kreativ og anderledes måde - og det gjorde jeg så for et par år siden.

Eleverne på mit billedkunsthold fik opgaven at fremstille en collage (15*15) ud af gamle reklamer, og emnet, de skulle forholde sig til, var "Det bedste øjeblik i min sommerferie". Det var for flere elever en spændende aha-oplevelse, fordi de blev opmærksomme på billedkompositionen og de forskellige nuancer i farverne, og så syntes de bare, at det var fedt, at de kunne genbruge noget så almindeligt som reklamer.

Processen i forløbet foregik nogenlunde sådan:
  1. Mit udgangspunkt var at klæde eleverne på til opgaven. I forhold til begrebet collage, viste jeg eleverne collager af kunstnerne; Pablo Picasso, Juan Gris, George Braque, Asger Jorn og Georges Braque, og vi talte om de særlige kendetegn ved en collage samt forskelle og ligheder. Derudover talte vi om farverne og om opbygningen af collagerne, herunder også for-, mellem- og baggrund. Det var en berigende billedsamtale, der satte tanker og idéer i gang.
  2. Herefter skulle eleverne i gang. Først fik de til opgave at brainstorme over det bedste øjeblik i deres sommerferie. Da de var færdige med det, skulle de finde ud af, hvordan de gerne ville bygge deres collage op, og til sidst skulle de lave en grovskitse af collagen, som de forestillede sig, at de ville fremstille den. Til formålet fik eleverne udleveret et dokument omhandlende billedkompositioner samt et almindeligt stykke hvidt kopipapir (15*15).
  3. Næste skridt var, at eleverne skulle finde/samle de farver, som de skulle bruge, i forskellige reklamer. Da de var fundet, skulle de rive "reklamerne" i mindre stykker, og begynde at komponere deres collage. Jeg anbefalede eleverne ikke at lime reklamestykkerne på, før de var sikre på kompositionen. Sidste skridt var selvfølgelig, at lime reklamestykkerne fast. Vi sluttede af med fælles billedsamtale om collagerne.
Herunder kan I se seks elevers færdige collager. Rigtig flotte resultater, synes jeg selv - og ja, jeg må også sige, at jeg egentlig også blev overrasket over de farverige resultater gamle reklamer kan frembringe. Det skal helt sikkert afprøves en anden gang.

På kamelryg i Egypten
På elefantryg i Thailand
På cykelferie i Danmark
I sommerhus på Samsø
I marken for at høste
På bilferie i Østrig

søndag den 16. september 2012

De organiske former - et forløb med Hundertwasser.


Papirformat A6, skitse optegnet med blyant, farvelagt med Berol tuscher. Konturerne er optegnet med smal sort sprittusch.

Papirformat A3, skitse optegnet med blyant, farvelagt med Colour Line, flydende akvarelfarve. Konturerne er optegnet med sort sprittusch.

For nogen tid siden havde jeg dette farverige forløb om Friedensreich Hundertwasser. Det var et forløb, som både drenge og piger blev meget optaget af, og ikke mindst blev de meget stolte af deres billedfremstillinger. Det blev deres billedkunstlærer i øvrigt også.
Billederne herover har jeg fremstillet, så eleverne kunne få en idé om, hvordan et færdigt billedarbejde kunne komme til at se ud. 

Processen til billedfremstillingen forløb således:
  1. Jeg gav eleverne et oplæg om Friedensreich Hundertwasser, hvor vi talte om det unikke ved hans kunst blandt andet farverne og dét, at han var meget inspireret af naturen og de organiske former. Til formålet havde jeg fremstillet en power point præsentation, og jeg havde desuden fundet billeder i bogen: "Hundertwasser". Bogen er skrevet af Wieland Schmied og udgivet af forlaget Taschen i 2009.
  2. Elevernes første billedfremstilling var i A6 format. De fik til opgave med blød blyantsstreg at tegne deres helt egen skitse med inspiration fra Hundertwassers kunst.
  3. Da det var gjort, skulle eleverne farvelægge deres skitser, og til det lille billede foregik det med Berol tuscher. I forbindelse med farvelægningen kom vi også ind på farvecirklen og særligt farvekontrasterne.
  4. Herefter skulle eleverne optegne konturer på deres billeder med en smal sort sprittusch.
  5. Til sidst blev billederne monteret på selvvalgt farvet karton, som således skabte en ramme om billedet.
Da eleverne var meget begejstret for at arbejde med dette forløb, besluttede jeg, at de skulle prøve at overføre deres billedfremstilling til et større format og det gjorde de. Det forløb på samme måde, som beskrevet herover, men A6 formatet blev udskiftet med et A3 format, og farvelægningen foregik med Colour Line - flydende akvarel i stedet for Berol tuscherne.
Billederne herunder er alle elevproduktioner i A6 format. Desværre nåede jeg ikke at tage billeder af A3 produktionerne, men jeg kan godt fortælle, at det var en virkelig skøn farvepalet at se på.
















torsdag den 13. september 2012

Når to bliver til en - elefant og giraf i ét maleri

Elefant


Giraf

Dette billede blev til en dag, da jeg havde set et dyreprogram sammen med mine børn. Den mere kunstneriske inspiration, har jeg fundet i aboriginal kunst.
Billedet er malet med akrylmaling på lærred (30*30), og mønstrene samt konturerne er optegnet med Posca tusher.

Processen for billedfremstillingen var følgende:

  1. Jeg søgte på internettet efter to dyr, som jeg gerne ville tegne. I dette tilfælde blev det en elefant og en  giraf.
  2. Herefter lavede jeg konturtegninger på lærredet, af de to dyr, og i to forskellige farver, nemlig rød og blå. Da elefanten var tegnet vendte jeg billedet, hvorefter jeg tegnede hovedet og halsen på giraffen.
  3. Næste skridt var at male med akrylmaling i de felter, der automatisk opstod. Her var det godt med tålmodighed i forhold til tørreprocessen.
  4. Da akrylmalingen var tør, tegnede jeg elefanten og giraffens konturer op, og jeg tegnede mønstrene - begge dele med Posca tuscher.
  5. Til sidst malede jeg området uden om dyrene med sort akrylmaling. 
Det er helt sikkert en opgave, som jeg vil præsentere for mine elever i billedkunst.