søndag den 6. april 2014

Farverige saltvandsakvarier


Jeg husker fra min egen skoletid, at vi engang lavede små akvarier. Selve processen var egentlig sjovt nok, men på en eller anden måde blev akvarierne ikke særlig interessante at kigge på bagefter, måske fordi de var malet og fiskene var farvelagte kopier.

Tankerne om min egen skoletid i billedkunst, fik mig i gang med dette forløb, hvor temaet ganske enkelt er: Farverige saltvandsakvarier.

Valget blev selvfølgelig saltvandsakvarier, fordi de smukkeste og mest farverige fisk lever i saltvandet og svømmer rundt om meget smukke koraller.

Lidt om undervisningsforløbet:
I Fælles Mål for billedkunst, står der blandt andet, at eleverne skal:

  • eksperimentere med små tredimentionelle rum.
  • eksperimentere med billedfladens opbygning, materialers og teknikkers forskellige virkninger på udtryk og formsprog.
Jeg tænker, at eleverne får god mulighed for det, når de skal lave deres akvarium med bag-, mellem- og forgrund.

Lidt om processen på holdet:
  • Jeg introducerer eleverne til forløbet. Her vil jeg lægge vægt på at fortælle om målene og arbejdsgangen.
  • Herefter viser eleverne billeder af saltvandsfisk, og jeg vil tale med dem om fiskenes farver. Derudover viser jeg eleverne forskellige koraller, som også kan være ganske farverige. Jeg har lavet farvekopier af fiskene, som eleverne senere kan bruge, når de selv skal lave fisk.
  • Endelig viser jeg min arbejdsproces til eleverne, og her benytter jeg indlægget på min blog.
Min egen billedfremstilling fra proces til endelig produkt - først akvariet så fiskene:

Akvariet

Jeg starter med at grundmale en papkasse indvendig med hvid Gesso.


Herefter maler jeg rundt i kanterne med blå maling, og til sidst dupper jeg blå maling på med en lille svamp. Når malingen er tør, skærer jeg huller i siden.




Så er akvariet klar til at der bliver lavet en mere levende baggrund. Det gør jeg ved at lime silkepapir på baggrunden. Jeg har valgt to forskellige farver blå - en lys og en mørk.



Så er det tid til at lave akvariets baggrund med koraller. Dem laver jeg med silkepapir og brunt bogbind alternativt kunne det være brune bagerposer.


Jeg limer korallerne på baggrunden, der hvor jeg synes billedudtrykket bliver bedst.


Fiskene

For at udnytte tiden bedst muligt, har jeg tegnet og farvelagt fiskene, mens akvariet har tørret.

Jeg starter med at tegne fiskene over på madpapir, for på den måde at overføre dem på hvid kardus. Når dette er gjort, farvelægger og klipper jeg fiskene ud. Til sidst limer dem fast på et stykke pap, for at gøre fiskene lidt mere stabile. Til mit akvarium har jeg valgt at lave 3 forskellige fisk.






Til sidst hænger jeg fiskene op i akvariet med fiskesnørre, og med et blev et farverigt saltvandsakvarium til.


Og et kig ind af vinduerne ser sådan ud.






Anvendte materialer:
  • Gammel papkasse lidt større end en skotøjsæske.
  • Hvid Gesso til grunding.
  • Blå, hvid og sort akrylmaling.
  • Silkepapir.
  • Papirlim.
  • Madpapir.
  • Hvid kardus.
  • Caran D' Ache farver.
  • Fiskesnørre.

I øjeblikket er min 4. årgang i fuld sving med at lave akvarier, og jeg vil glæde mig til at vise dem alle her på bloggen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar