søndag den 22. juni 2014

Portræt i profil - en udfordrende stil



Jeg er nået til det tidspunkt i min billedkunstundervisningen, hvor eleverne rigtig gerne vil lære at tegne portrætter. Det er bestemt ikke min spidskompetence at tegne portrætter, men jeg tager gerne en udfordring op, så jeg har nu planlagt et forløb, hvor eleverne får mulighed for at udfolde deres kreative evner i den retning.

Mit formål med forløbet er at eleverne øver sig i :
  • at kunne genkende og tale om udvalgte danske portrætter.
  • at kunne kende forskel på profil og en face portræt.
  • at turde at tegne portrætter.
  • at placere hårlinje, øjne, næse, mund og hage rigtigt ud fra enkle principper.
  • at tegne form på øjne, næse og mund. 
  • at anvende tegneteknikker til at udtrykke områder med lys og skygge.

Mine idéer til processen på holdet:
Min optakt vil være en dialog med eleverne om, hvad de mener kendetegner et portræt - både et fra ældre tid (altså før it-teknologiens indtog) og et fra nyere tid, hvor sociale medier er en stor og naturlig del af elevernes hverdag.

Herefter vil jeg lave en billedsamtale med eleverne om udvalgte danske portrætter fra bogen: "Danske Portrætter af Steffen Heiberg, 2003". 

Efter billedsamtalen vil jeg vise eleverne et par teknikker til at placere hårlinje, øjne, næse, mund og hage. Min inspiration til teknikkerne har jeg fundet i bogen: "Tegnekunstens grundlæggende principper af Barrington Barber, 2007".

Som afrunding på oplægget vil jeg vise eleverne mine egne billedfremstillinger - omend de jo ikke er eksemplariske, og så skal eleverne i gang, hvilket kommer til at foregå i to trin.

Når elevernes portrætter er færdige, vil jeg lave en afsluttende billedsamtale med fokus på det der er lykkes dem godt.

Min fremstilling af portrætter:

Første trin
I magasiner finder jeg portrætter, som jeg gerne vil tegne øjne, næse og mund ud fra. Herefter går jeg i gang med at iagttage og tegne med fokus på detaljer. For træningens skyld har jeg valgt at gøre det tre gange. Resultaterne er her:







Andet trin
Fra iagttagelsestegning af øjne, næse og mund, arbejder jeg mig videre til at tegne et "en face" portræt. I den proces arbejder jeg efter de principper som bliver anbefalet i bogen: "Tegnekunstens grundlæggende principper af Barrington Barber, 2007". Det handler om at få placeret hårlinje, øjne, hage, næse og mund, og når alle delene er blevet placeret, arbejder jeg mig videre med at forme samt fremhæve lys og skygge.

Når portrætterne er færdige monterer jeg dem på en baggrund, der fremhæver selve portrættet, og resultaterne kan I se herunder. 

Portræt af min datter Katrine:



Portræt af min søn Rasmus:




Materialer, jeg har brugt:
  • gamle modemagasiner.
  • Hvid kardus - størrelse A3.
  • tegneblyanter 2B, 4B og 6B.
  • Sort kardus til baggrund
  • Silkepapir i farve efter eget ønske.

En lille sidekommentar
Som jeg skrev først i indlægget er dét at tegne portrætter ikke min spidskompetence, men eftersom det er første og anden gang, at jeg nogensinde har tegnet portrætter, er resultaterne blevet ok, men som med alt andet, er der selvfølgelig potentiale for udvikling.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar