lørdag den 9. august 2014

En fantasifuld billedbog i organisk format.


Der er fortællinger i alt, hvis man altså er åben for at opleve, bruge sine sanser og/eller fantasere. 

Den franske filminstruktør Jean-Luc Godard har en gang udtalt følgende:

"A story should have a beginning, a middle, and an end …. but not necessarily in that order".

Hverdagens mange fortællinger og citatet har været i mine tanker flere gange, og en dag, da jeg så min hund løbe rundt i haven efter sommerfugle, kom jeg - med lidt inspiration fra Carla Sonheim (Drawing LAB) - på dette lille forløb.

Forløbet handler om at bruge sin fantasi og skabe sin egen lille fortælling om en oplevelse fra hverdagen. Temaet hedder derfor: En fantasifuld billedfortælling i organisk format

Formålet med forløbet er, at eleverne:
  • bliver opmærksomme på, at de små oplevelse i hverdagen også kan indeholde små eller store fortællinger.
  • får praksis erfaring med at omsætte en oplevelse fra hverdagen til en "simpel" billedfortælling uden for mange ord.
  • får praksis erfaring med at sammensætte forskellige materialer og konturtegning til en billedfortælling. En billedfortælling der udvikler sig undervejs i processen.

Mine tanker om processen på holdet:
  • Jeg starter med en fælles samtale på holdet om begrebet billedfortælling, og hvordan man kan genkende den. Jeg medbringer en billedfortælling. Billederne hænger jeg op i tilfældig rækkefølge, hvorefter jeg beder eleverne italesætte den historie, som billederne viser. Når denne italesættelse er færdig, laver jeg en ny rækkefølge på billederne, også denne historie skal eleverne italesætte.  Som opsamling taler vi i fællesskab om, hvad der skaber den gode billedfortælling.
  • Herefter fortæller jeg eleverne om min oplevelse med min hund, og jeg viser dem den billedfortælling, som jeg har skabt ud fra den oplevelse. Jeg taler også med eleverne om de materialer og tegneteknik,  jeg har brug, og så er det elevernes tur til at skabe fortællinger.

Beskrivelse af min billedfremstilling - fra proces til færdig billedfortælling.

Jeg begynder med at klippe to sider til min billedfortælling. Jeg klipper, i karton/tegnepapir i A4 format, to sider ud. Siderne skal have organiske former og være uens i sine former. Jeg folder de to sider tilfældige steder. Folderne  danner bogryggen i billedfortællingen.


Bagefter samler jeg de to sider, og jeg laver bogryggen ved at sy op langs folderne med garn.


Næste skridt er, at jeg begynder at skabe min billedfortælling. Jeg starter på side to og ikke på forsiden. Jeg skaber forgrund med materialer fra gamle bogsider og magasiner. Delene til forgrunden klipper jeg ud, og jeg limer dem på de aktuelle sider. Til sidst klipper jeg alt overskud væk. 
Når forgrunden er færdig, tegner jeg mit motiv, som i dette tilfælde er en glad hund og sommerfugle. 
Jeg har på forhånd ikke besluttet mig for, hvordan min billedfortælling skal se ud, så mine motiver og fortællingen som helhed udvikler sig undervejs i processen. Der er i alt 8 sider, som jeg skal lave forgrunde og motiver på.







Herefter er det tid til farvelægning af motiverne og optegning af konturerne. Det sker med en med flydende akvarelfarver og flydende akvarelfarver. For at skabe lidt spil i sommerfuglenes vinger hælder jeg lidt groft salt på akvarelfarven, før den tørrer.






Det sidste, jeg laver på min billedfortælling, er tryk med bogstaver, og så fremhæver jeg små ord med rød tusch.






Her er kan I se siderne i billedfortællingen hver for sig.

Forside

Side 2 og 3

Side 4 og 5

Side 6 og 7

Side 8

Side 8 og forside

Materialer, som jeg har brugt til billedfortællingen:
  • Hvid karton eller tegnepapir i tyk kvalitet A4 format.
  • Garn i forskellige farver og nål.
  • Blyant og eventuel et viskelæder.
  • Gamle magasiner og bøger, gavepapir eller lignende.
  • Sort sprittusch.
  • Flydende akvarelfarver.
  • Groft salt.
  • Limstift.
  • Saks.

Når mine elever er færdige med deres billeder, laver jeg naturligvis et indlæg med deres billedfortællinger.

God fornøjelse til dig, der har fået lyst til at gå i gang :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar