lørdag den 17. oktober 2015

Edderkopper i hækken


Idéen til dette forløb er blevet til i en kombination af inspiration fra to herlige billedkunstkolleger Annita Krogsgaard og Line Frøslev samt en morgen, hvor jeg ramte en stor korsedderkop og dens spind i hækken, da jeg var på vej til arbejde. 
Personligt er jeg ikke vild med edderkopper og slet ikke store korsedderkopper, men på en eller anden måde er de alligevel utrolig fascinerende. Derfor blev det også til dette lille forløb, som også er inspireret af efterårets smukke farvepalet.

Om formålet for forløbet
Mit formål med forløbet er, at eleverne får mulighed for at: 
  • omsætte en sanselig oplevelse af efterårets farvepalet til en baggrund.
  • arbejde med teknikken frottage, så materialestrukturer bliver overført.
  • iagttage og omsætte iagttagelse til tegning.
  • fremstille billeder i flere lag.
  • anvende flere materialer på samme tid.
Om min forberedelse af forløbet - fra proces til færdigt billedudtryk
Jeg starter med at finde nogle blade fra naturen. Jeg har valgt blade fra min hæk.


Bladene lægger jeg under de hvide stykker kardus, hvorefter jeg gnider med Caran D' Ache vokspasteller ovenpå. På den måde bliver bladenes strukturer overført til papiret. Den proces gentager jeg tre gange på tre forskellige størrelser kvadrater. 
Jeg har valgt at bruge farverne gul, lys grøn og mørk grøn, for det er de farver vores hæk i øjeblikket har. 

Første kvadrat

Anden kvadrat

Tredje kvadrat
Bagefter maler jeg de tre kvadrater over med flydende akvarel. Jeg bruger grønne og gule nuancer.

Første kvadrat med akvarel
Anden kvadrat med akvarel
Tredje kvadrat med akvarel
Når alle tre kvadrater er tørre, limer jeg dem sammen. Jeg har valgt at lave de tre lag, da det giver liv til baggrunden i billedet.


Så er det tid til at tegne edderkoppespind. Det gør jeg med sort sprittusch, og har man en rystende hånd, kan det være en god idé at bruge en lineal til optegning af stregerne, der skaber edderkoppespindets "stillads".


Der er noget smukt over et edderkoppespind med dug, og det udtryk har jeg forsøgt at skabe ved at male spindet over med lim med glimmer.


Mens det hele tørrer, tegner jeg en korsedderkop. Som inspiration finder jeg flere forskellige billeder af korsedderkopper på internettet, og så kombinerer jeg dem på min egen måde.



Til sidst limer jeg edderkoppen fast på baggrunden, men før jeg limer bagkroppen helt fast syr jeg med garn fra edderkoppens bagkrop og rundt i spindet. Og som "sidste hånd på værket" limer jeg også lidt blade på baggrunden.








Og her kommer endnu en korsedderkop i sit smukke spind.


Materialer, jeg har brugt
  • Hvid kardus i kvadrater - 3 forskelllige størrelser til baggrund.
  • Blade fra naturen - gerne flere forskellige med tydelige strukturer.
  • Flydende akvarel.
  • Sort sprittusch.
  • Billeder fra internettet af korsedderkopper.
  • Sort kardus til korsedderkoppen.
  • Voks pasteller - Caran D' Ache.
  • Lim med glimmer.
  • Garn med struktur.
Jeg glæder mig til at lavedette lille projekt med mine elever, og jeg er spændt på at se, hvad de siger til at skulle tegne edderkopper.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar