mandag den 5. oktober 2015

International Dot Day 2015 - Three Small Dot Projects.


International Dot Day er en særlig begivenhed, som bliver fejret af mange skoler og klasser i hele verden. 
Det er en dag, hvor fokus er, at alle er gode til noget, og at hver og en har betydning for nogen. Det er også en dag, hvor man har opmærksomhed på at turde tro på sig selv og sine egne evner, omend de ikke er "perfekte". Det handler om at have mod….mod til at turde….mod til at springe ud i nye udfordringer.

International Dot day er bragt til live gennem børnebogen "The Dot" skrevet af Peter H. Reynolds. I bogen hører vi om en pige, der ikke har den store tro på hverken sig selv eller sine egne evner. En dag udfordrer hendes lærer hende, og bedst af alt tror hun på hende. Før pigen ved af det, får hun troen på sig selv, og hun får modet til at sætte sit eget særlig "mærke" i verden. 

Budskabet i bogen er herligt. Vi er alle betydningsfulde på hver vores måde, og vi kan noget forskelligt, når blot vi tror på os selv, og andre tør tro på os. 
Det er et budskab, som jeg gerne vil arbejde med i billedkunst, derfor har jeg også meldt min 3. og 4. årgang til International Dot Day. 
Det bliver spændende at følge med i, hvordan andre kulturer og nationaliteter fejrer denne dag. Det sker på Facebook i gruppen Celebrating International Dot day 2015.

Jeg har forberedt tre små projekter til begivenheden, hvor målet er, at eleverne:
  • får fokus på at tro på egne evner.
  • øver sig i at have mod og være modige.
  • bliver opmærksomme på, at de hver især udtrykker sig forskelligt.
  • kan biddrage med visuelle udtryk i kulturprojekter.
Min inspiration til de tre små projekter har jeg fra:
  • Børnebogen "The Dot".
  • Kunstneren Wassily Kandinsky.
  • Organiske former.

Det første Dot Day projekt - En dot i karton og i flere lag.

Billede 1
Til billede 1 har jeg klippet 6 forskellige organiske former i regnbuefarver, og jeg har monteret dem med lim og små skumfirkanter på sort karton. Skumfirkanterne gør, at de udklippede former hæver sig lidt fra hinanden, og så får billedudtrykket en lille 3D effekt.

Billede 1

Billede 1
Det andet Dot Day projekt - En dot med akvarel og i flere lag.

Billede 2
Billede 2 har jeg lavet ved at male med akvarel på papir, hvorefter jeg så har klippet 7 forskellige organiske former ud. Formerne er herefter monteret på et stykke farvet karton på samme måde som beskrevet under billede 1. Til sidst skriver jeg teksten: "MY DOT" rundt om den første røde form.

Billede 2
Det tredje Dot Day projekt - Et selvvalgt motiv tegnet med dots.

Billede 3
Både billede 3 og 4 er lavet ved, at jeg har tegnet et dot-motiv med Caran D' Ache voks pasteller på sort kardus. Det færdig motiv klipper jeg ud, og jeg monterer det herefter på et stykke farvet karton.

Billede 4
Anvendte materialer til billede 1 - en dot i karton og i flere lag.:
  • Sort karton.
  • Farvet karton.
  • Små skumfirkanter til 3D effekt.

Anvendte materialer til billede 2 - en dot med akvarel og i flere lag:
  • Farvet karton.
  • Hvid kardus.
  • Akvarel farver.
  • Små skumfirkanter til 3D effekt.

Anvendte materialer til billede 3 og 4 - et selvvalgt motiv tegnet med dots:
  • Sort kardus.
  • Caran D'Ache voks pasteller.
  • Farvet karton.

Klik på linket, så kan du også se 3. årgangs flotte Dot Day billeder: 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar