mandag den 10. oktober 2016

Ti fingre bliver til to tigre


Hos Hinnerup Billedskole holder vi af at skabe glæde gennem kunstneriske processer.  Vi vægter at give plads til at eksperimentere, lege, undersøge og udtrykke os gennem mange forskellige former for billeder. 

I denne sæson har vi temaet "Ti". Det er et sjovt tema, der sætter fantasien i sving på en anderledes måde - nye idéer og tilgange til det billedskabende arbejde opstår. Vi har valgt temaet, fordi Hinnerup Billedskole i år fylder 10 år, og det skal naturligvis fejres med mange finurlige, skønne, skæve, sjove og humørvækkende børneværker.

Jeg har kaldt dette lille forløb: "Ti fingre - to tigre". Titlen er en "leg" med temaet "Ti" og bogstaverne t og i.

Skulle I have lyst til at arbejde med dette i billedkunstundervisningen i folkeskolen, kan I sidst i mit indlæg se, hvilke mål I kan tilgodse.

Om den konkrete billedfremstilling - fra proces til færdigt produkt.

Jeg starter med at tape papiret godt fast på bordet, så det ikke flytter sig. At papiret fæstnes med tape, har to formål. Ét, papiret flytter sig ikke, når jeg maler himlen og marken.To, når jeg fjerner tapen, er der en kant, der danner en ramme rundt om billedet. Det er godt at være opmærksom på, at tapen monteres parallelt med papirets kant. På den måde bliver rammen ens hele vejen rundt om billedet.




Bagefter maler jeg himlen og marken. det gør jeg med den bløde side af en køkkensvamp. Når det er tørt, laver jeg tryk på himlen med bobbelplast og tryk på marken med mit hjemmelavede stempel lavet af en træklods og garn.




Herefter piller jeg tapen af og vender billedet på hovedet, og jeg laver tryk af begge mine hænder på baggrunden. Bagefter skal billedet tørre. Tørretiden kan man bruge på have samtaler om billeder af tigre. Det kan være fotografier, men det kan også være kunstværker med tigermotiver. Omdrejningspunktet kunne være et fokus på de særlige kendetegn en tiger har.




Så er det tid til at skabe et tigermotiv. Jeg maler ansigtet og ørerne og tegner øjne, snude og striber med sort Posca tusch.



Til sidst laver jeg rammen om billedet. Det gør jeg med den sorte isoleringstape, som jeg klipper små stykker af og taper fast hele vejen rundt i rammen.




Anvendte materialer
  • Hvidt papir i kraftig kvalitet - A3 format.
  • Blå malertape - Den skal være blå, da den ikke hænger fast i papiret.
  • Køkkensvampe til at male med.
  • Akrylmaling i farverne grøn, blå, orange og hvid.
  • Bobbelplast til tryk på himlen.
  • Hjemmelavet stempel - træklods med garn viklet omkring - til tryk på marken.
  • Posca tusch i farven sort.
  • Sort isoleringstape til rammenomkring billedet.



Om målene i forhold til billedkunstundervisningen i folkeskolen

De konkrete færdigheds- og vidensmål er, at eleverne:
  • lærer at fremstille billeder i flere lag.
  • får viden om lagdelt billedopbygning.
  • lærer at fremstille billeder med trykteknikker.
  • får viden om højtryk og plantryk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar