tirsdag den 8. august 2017

Yayoi Kusama inspirerede blomsterskulpturer


I 2015 havde jeg den store fornøjelse at se udstillingen "I uendeligheden" med værker af den japanske kunstner Yayoi Kusama på Louisinana. Det var en helt særlig oplevelse, jeg lige siden har tænkt på rigtig mange gange. Hendes farverige værker emmer af intensitet. En intensitet, der på den god og inspirerende måde sætter sine spor.

Det er disse spor, der har inspireret mig til at lave netop denne aktivitet i billedkunst. Aktiviteten kalder jeg for: Blomsterskulpturer - parafraser af Yayoi Kusamas kunst.

Mål for aktiviteten

Målene for aktiviteten er, at eleverne: 
  • får viden om billedkulturens billedgenrer, herunder samtidskunsten.
  • kan genrebestemme billeder ud fra særlige kendetegn for samtidskunsten og værker af Yayoi Kusama.
  • arbejder skupturelt med at fremstille en parafrase af Yayoi Kusamas blomsterskulpturer.

Inspiration til aktiviteten
  • Forskellige billeder af Yayoi Kusamas værker.

Sådan gør du - Processen fra start til færdig blomsterskulptur

Start med at finde en plastflaske i passende størrelse og fyld den med lidt sten eller sand.
Lav to huller i låget til flasken og klip to stykker hegnstråd. Før de to stykker hegnstråd igennem låget og sno dem sammen på indersiden. Skru låget fast på flasken. Hegnstråden udgør blomsterstilkene.




Så er det tid til at klippe blomsterhoveder og blade i pap af kraftig kvalitet. Jeg har brugt pap fra cornflakes pakker. Blomsterhovederne fæstnes på stilkene og bladene på flasken. Begge dele med malertape.




Herefter giver jeg stilkene volumen ved at vikle avis og malertape omkring. Jeg giver hele skulpturen et lag malertape, et lag med papmaché. Når skulpturen er tørlimer jeg eventuelt halve styroporkugler på, og jeg grunder hele blomsterskulpturen med hvid Gesso til sidst.






Nu er det tid til at give blomsterskulpturen akrylmaling, hvorefter den skal tørre.




Til sidst laver jeg mønstre på skulpturen med Posca tuscher, og har man lyst, kan man give den færdige skulptur lak.


Anvendte materialer
  • Tomme og skyllede plastikflasker med låg.
  • Sand eller småsten.
  • Pap i kraftig kvalitet - eksempelvis pap fra tomme cornflakes pakker.
  • Hegnstråd.
  • Syl.
  • Malertape.
  • Aviser til papmaché.
  • Vævsklæber/tapetklister.
  • Styroporkugler.
  • Hvid Gesso eller hvid grunder.
  • Akrylmaling.
  • Posca tuscher.
  • Spraylak.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar